Sunday, July 13, 2014

Cadang OIC Tubuh Pasukan Tentera Islam




KENYATAAN MEDIA
Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia (IKIAM)
dan Majlis Gerakan NGO Islam ASEAN


Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia (IKIAM) sangat dukacita dengan pengeboman, pembunuhan kanak-kanak, orang tua, wanita dan pejuang serta pemusnahan GAZA oleh tentera pengganas Israel yang berterusan sejak 9hb Julai 2014 yang lalu.  Kami difahamkan ratusan penduduk GAZA telah dibunuh dan ribuan lagi cedera.  Masjid, sekolah, pejabat  dan ratusan rumah telah dimusnahkan, termasuk pusat jagaan OKU.  Rumah sakit telah dipenuhi dan tidak cukup untuk merawat mangsa serangan tentera Israel sangat menghina umat Islam Palestin dan seluruh dunia.

Dunia sedang membiarkan tentera Israel memusnahkan GAZA dan Palestin.  Negara-negara besar memberikan sokongan padu kepada Israel.  United Nation Security Council semalam pula hanya meminta ‘gencatan senjata’.  Israel dengan penuh bongkak menolak permintaan tersebut dan kini sedang menggerakkan tentera darat untuk memasuki dan memusnahkan GAZA.

Sehubungan dengan itu, kami mencadangkan kepada Organization of the Islamic Conference (OIC) supaya menubuhkan Pasukan Tentera Islam daripada pelbagai negara Islam yang boleh digerakkan secepat mungkin ke GAZA bagi menghentikan serangan tentera pengganas Israel.  Pada hemat kami JIHAD bertahan ini wajar kerana tentera pengganas Israel mahu memusnahkan GAZA, Palestin dan tanah  suci umat Islam. Semua kriteria untuk menggerakkan JIHAD bertahan seperti yang dijelaskan di dalam Al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW telah dilanggar oleh tentera pengganas Israel.

Pada hemat kami, selain dari usaha diplomasi dan rundingan yang sedang dijalankan, penubuhan Pasukan Tentera Islam secara rasmi boleh menyedarkan pengganas Israel bahawa umat Islam memang bersedia untuk mempertahankan diri dari GAZA dan Palestin dimusnahkan Israel.



Kenyataan Oleh:

Mohd Shamsuddin Damin
Setiausaha  (Tel: 016-375 6618)
Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia (IKIAM)

Bertarikh:  13hb Julai 2014

1 comment:

  1. Cadangan bernas yg sepatutnya dah lama dilaksanakan utk mempertahankan hak2 orang Islam yg sekian lama tidak ada pembelaan.

    ReplyDelete